Byggeaffald

Heldigvis er det ikke noget, jeg behøver at bekymre mig om, men jeg kunne på forhånd ikke lade være med at spekulere lidt over, hvordan håndværkerne ville komme af med alt det byggeaffald, der helt naturligt ville blive en følge af, at vi skal have indrettet et helt nyt køkken og et nyt badeværelse i vores ejerlejlighed, som ligger på første sal.

I den forbindelse skal vi have revet en skillevæg ned, så vi får åben forbindelse mellem køkkenet og stuen, så der er også tale om en del murbrokker, som skal fjernes fra lejligheden. I mine øjne var problemet, at alt affaldet nødvendigvis skal ud gennem et vindue og ned på gaden, hvor der faktisk ikke er plads til at opstille en container som den her, fordi den i givet fald ville blokere for trafikken i den smalle gade.

Nu er ombygningen af vores lejlighed i fuld gang, og selv om vi har måttet indlogere os hos nogle gode venner i nærheden, lægger jeg da vejen forbi lejligheden hver dag for at se, hvordan arbejdet skrider frem.

Og nu har jeg kunnet konstatere, at vores tømrermester, der er hovedentreprenør på ombygningen, åbenbart har entreret med et specialfirma, der står for afhentning af affald fra ombygningen.

Der er sat et stort rør op på husmuren fra vinduet i vores køkken og ned til fortovet, hvor der er lavet en mindre afspærring, så fodgængerne ikke kommer noget til. Gennem røret sendes murbrokker og andet mindre affald ned i en stor bigbag, som ikke fylder mere, end at trafikken kan glide ubesværet ude på kørebanen. Hvis du er i tvivl om, hvad en big bag er: Læs om big bags her.

Og nu er håndværkerne også begyndt at fjerne alt inventaret fra vores køkken og badeværelse. Skabene bliver åbenbart skilt ad på stedet, og så må det nævnte specialfirma møjsommeligt fire affaldet ned fra det andet vindue i køkkenet. Nede på fortovet bliver affaldet så kørt på sækkevogne det meste af 100 meter hen til en lille parkeringsplads, hvor firmaet har fået lov til at opstille en affaldscontainer til formålet.

Da jeg i går besøgte vores lejlighed, var den tømrermester, vi har entreret med, til stede, og vi fik os en snak om besværet med at komme af med affaldet fra ombygningen. Jeg kunne forstå på ham, at den del af opgaven er de vant til, hver gang sådan noget skal foregå inde i midtbyen, hvor det mange steder er besværligt at få plads til byggeaffaldet.

Han grinede lidt til mig og sagde, at i sidste ende var det jo mig, der skulle betale for besværet, men det havde han selvfølgelig regnet med i det tilbud, vi havde fået fra ham. Jeg havde da også studset lidt over, hvor høj en pris, der i tilbuddet var afsat til netop bortskaffelse af storskrald, som det blev beskrevet i tilbuddet, men nu hvor jeg har set, hvor meget arbejde, der knytter sig til den opgave, kan jeg bestemt godt se, at det må koste noget. For sagen er jo, at pladsforholdene gør, at meget skal ske med håndkraft, og det koster selvfølgelig nogle mandetimer.


Disclaimer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.